Hoe ik gezond en gevarieerd eet op een schooldag.

love myself 095

Ik heb er weleens struggles mee. Het eentonig worden van het eten wat je eet tijdens een schooldag. Je hebt maar weinig tijd om je ontbijt en lunch voor de middag klaar te maken ’s ochtends  Maar ik heb er iets op gevonden. Plan de week/zondag van te voren in wat je die week wilt gaan eten. Plan je eten bewust zo in dat het niet steeds hetzelfde wordt, het niet veel tijd kost en dat het gezond is natuurlijk. Ik heb dit vorig schooljaar een aantal weken gedaan en sinds deze week had ik weer het gevoel dat ik er mee wilde gaan beginnen. Vandaag ga ik jullie laten zien hoe ik dit systeem uitvoer en wat ik zo ongeveer eet tijdens een schoolweek.

Als eerste laat ik jullie mijn fooddairy voor komende week zien als een voorbeeld. Deze maakte ik de zondag van te voren. Ik schrijf mijn “fooddairy” (zo noem ik het) in mijn notitieboekje.

Dingen zoals dat ik moet volleyballen en Expeditie Robinson moet kijken vermeld ik ook in mijn planning. Oh, en als ik de dag van te voren bijvoorbeeld een smoothie moet klaarmaken vermeld ik dat ook in de fooddiary.

Nou, hier is mijn fooddairy.

love myself 092

Fooddairy voor maandag.

Het heeft een reden dat ik de derde snack en het avondeten niet invul. Op de dagen dat ik 8 uur heb weet ik niet zeker of ik een snack neem of dat ik direct ga avondeten. En wat we ’s avonds eten, weet ik nooit zeker. De niet ingevulde plekjes mag ik dus op dat moment bedenken of zijn nog niet zeker.

love myself 099

Fooddairy voor dinsdag en woensdag.

Met “toetje” bedoel ik sojayoghurt met muesli of granola en wat fruit.

love myself 100

En dan tot slot de fooddairy van donderdag en vrijdag.

Maar waarom gebruik ik dit systeem nou eigenlijk?

Gevarieerder

Check even je koelkast en kijk wat je hier allemaal in hebt zitten. Mam en ik doen maar één keer per week de boodschappen, dus dat is alles waar ik het mee moet doen. Nadat ik weet wat we allemaal op voorraad hebben ga ik aan de slag. Ik probeer elke ochtend iets anders te eten en ook de lunch gevarieerd te houden. Doordat je alle 5 de schooldagen in één keer plant, heb je een veel beter overzicht en eet je niet snel 3 keer hetzelfde.

love myself 097

Sneller

Door dit systeem weet je al of je het weekend van te voren iets moet voor te bereiden. Bij mijn planning zie je dat ik bananenbrood heb ingepland. Dus moet ik het weekend van te voren een bananenbrood bakken. Ook heb ik mijn ontbijt en lunch afgesteld op de tijd die ik ’s ochtends heb. 3 keer per week heb ik het eerste uur vrij, dus heb ik meer tijd voor het klaarmaken van het ontbijt en de lunch. Ook zie je dat ik één dag een smoothie de avond van te voren klaar maak, omdat ik er ’s ochtends de tijd niet voor heb.

Overzichtelijker

Ik hou van lijstjes, to-do lists, een agenda en gewoon simpele notities. Daardoor vergeet ik niets en heb ik alles simpelweg op een rijtje in mijn hoofd én op papier. Doordat ik de week van te voren inplan wat ik ga eten, is het voor mij duidelijker wat ik ga eten (best logisch), wat ik moet voorbereiden en dat ik gezond eet. Ik voel me er iets rustiger door. Ik hoef ’s ochtends niet meer een half uur te brainstormen om te bedenken wat ik ga eten. Het is natuurlijk heel erg simpel om elke ochtend een boterham met kaas voor jezelf te maken, maar ik hou daar gewoon niet zo veel van. Ik vond het best lastig om een aantal andere dingen te vinden om dan als ochtendeten te eten. Maar ik denk dat ik na een aantal jaar experimenteren, wel een aantal lekkere ontbijtjes ontdekt (ik dwaal af).

love myself 091

Zo, dit was een korte uitleg over hoe ik dus gezond en gevarieerd eet op een schooldag. Ik vind dit zelf heel erg handig werken. Daardoor leek het me wel een goede tip om met jullie te delen!

Hebben jullie soms de struggle dat je ontbijt en lunch op een school-/werkdag eentonig wordt? W

love myself 102

4 gedachtes over “Hoe ik gezond en gevarieerd eet op een schooldag.

Geef een reactie

